ASTM چیست؟

1399/11/28

astm چیست

ASTM  را بهتر بشناسید

ASTM International که قبلاً به عنوان انجمن آزمون و مواد آمریکایی شناخته می شد، یک سازمان استاندارد بین المللی است که استانداردهای فنی عمومی را برای طیف گسترده ای از مواد، محصولات، سیستم ها و خدمات تهیه و منتشر می کند. ASTM دارای بیش از ۱۲٬۰۰۰ استاندارد است. خریداران و فروشندگان مواد، محصولات و خدمات این استانداردها را در قراردادها لحاظ می کنند. علاوه بر آن مهندسان ، دانشمندان ، معماران و طراحان از آن ها در طراحی ها، تحقیقات و مطالعات خود استفاده می کنند. همچنین سازمان های دولتی آن ها را در مقررات ارجاع می دهند و بسیاری دیگر برای اطلاعات عملکرد به آن ها مراجعه می کنند. در این مقاله به توضیح مختصری درباره تاریخچه ASTM و نحوه کار آن می پردازیم.

تاریخچه

در سال 1898 میلادی گروهی از دانشمندان و مهندسان، به رهبری چارلز دادلی، ASTM را برای مقابله با وقفه های که در اثر شکستن ریل قطار ایجاد می شد، تشکیل دادند. این گروه برای فولاد مورد استفاده در ساخت ریل استانداردی تهیه کردند.

این سازمان تا به حال چند بار نامش را تغییر داده است. در ابتدا در سال 1902 «انجمن آمریکایی آزمون مواد» نامیده می شد ، و تا سال 2001 پس از چند تغییر نام دیگر، ASTM رسماً نام خود را به "ASTM International" تغییر داد و عنوان "Standards Worldwide" را به آن افزود.

تاریخچه astm

عضویت

عضویت در سازمان برای هر کسی که به فعالیت آن علاقه مند باشد آزاد است. استانداردها در کمیته ها تدوین می شوند و در صورت لزوم، بنا به درخواست اعضای علاقه مند، کمیته های جدیدی تشکیل می شود. عضویت در اکثر کمیته ها داوطلبانه است و با درخواست خودِ عضو آغاز می شود، و نه با قرار ملاقات و یا دعوت. اعضا به عنوان تولید کنندگان ، کاربران ، مصرف کنندگان و احزاب با منافع عمومی مانند نمایندگان دولت و دانشگاهیان طبقه بندی می شوند. به منظور تأمین الزامات قوانین ضد انحصاری ، تولیدکنندگان باید کمتر از 50٪ از هر کمیته را تشکیل دهند و آرا به یک شرکت تولید کننده محدود نمی شود. به دلیل این محدودیت ها ، لیست قابل توجهی از تولیدکنندگان وجود دارد که متقاضی عضویت سازمانی در کمیته ها هستند. با این وجود اعضا می توانند بدون رأی گیری رسمی شرکت کنند و نظر آنها کاملاً در نظر گرفته خواهد شد.

از سال 2015 ، ASTM بیش از 30.000 عضو دارد که بیش از 1150 عضو سازمانی از 140 کشور را شامل میشود. ASTM International چندین جایزه برای مشارکت در تألیف استاندارد، از جمله جایزه بین المللی ASTM (بیشترین جایزه سازمان) دارد. ASTM International یک سازمان دولتی نیست و طبق قوانین آمریکا به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی طبقه بندی می شود.

 

انطباق استاندارد

ASTM International هیچ نقشی در الزام یا اجرای انطباق با استانداردهای خود ندارد. با این وجود استانداردها ممکن است اجباری شوند ، زیرا توسط یک قرارداد خارجی ، شرکت یا دولت ارجاع داده می شوند.

در رابطه با اسلب بوک مچ و سنگ لاشتر چه میدانید؟

در ایالات متحده استانداردهای ASTM ، در بسیاری از مقررات دولت فدرال ، ایالات و شهرداری ها به تصویب رسیده است. قانون انتقال و پیشرفت فناوری ملی که در سال 1995 تصویب شد ، دولت فدرال را ملزم می کند تا حد امکان از استانداردهای توسعه یافته خصوصی استفاده کند. این قانون منعکس کننده مواردی است که مدت ها به عنوان بهترین روش در دولت فدرال توصیه   می شد. دولت های دیگر (محلی و جهانی) نیز از استانداردهای ASTM استفاده کرده اند. همچنین شرکت هایی که تجارت بین المللی انجام می دهند ممکن است در قراردادهای خود به استانداردهای ASTM ارجاع دهند.

تمام اسباب بازی های فروخته شده در ایالات متحده باید الزامات ایمنی ASTM F963 ، مشخصات استاندارد ایمنی مصرف کننده برای ایمنی اسباب بازی را داشته باشند، به عنوان بخشی از قانون بهبود ایمنی کالای مصرف کننده 2008 سال (CPSIA). این قانون استاندارد ASTM F963 را الزامی اجباری برای اسباب بازی ها می داند در حالی كه كمسیون ایمنی محصولات مصرفی (CPSC) اثربخشی استاندارد را مطالعه می كند و رهنمودهای نهایی مصرف كننده را برای ایمنی اسباب بازی صادر می كند.

ASTM برای سنگ ها

astm برای سنگ

کمیته هایی تأسیس می شوند که بر استانداردهای تعیین شده مختلف مانند سنگ (کمیته C18) یا سیمان (کمیته C01) متمرکز و دارای صلاحیت هستند. این کمیته ها از چندین کمیته فرعی تشکیل شده اند که وظیفه دارند بخش های جداگانه ای را در حوزه صلاحیت کمیته توسعه دهند. به عنوان مثال ، یک کمیته فرعی ممکن است با تدوین استانداردهایی مربوط به روش های آزمایش سنگ و دیگری با سیستم های سنگ طبیعی کار کند. این کمیته ها به طور منظم برای بحث و ارائه اطلاعات برای هر استاندارد جدید یا موجود گرد هم می آیند.

کل اعضای ASTM International رأی می دهند که آیا استاندارد قبل از ارسال برای تأیید نهایی، به درستی تولید و تحقیق شده است یا خیر.  آراي منفي در جريان راي گيري قبل از ارسال بطور كامل در نظر گرفته مي شود.

ASTM International در سطح جهانی شناخته شده است و به بررسی و توسعه استانداردهای جدید مورد نیاز در طیف گسترده ای از مواد ادامه می دهد.